Rozhovor s Petrom Vaněčkom, prevádzkovým riaditeľom spoločnosti AAA AUTO

22.8.2023   
Foto

Môžete nám objasniť, ako to momentálne vyzerá na trhu s elektromobilmi, prípadne nám priblížiť, na akej hranici sa nachádzajú ceny týchto vozidiel?
V podstate sa dá povedať, že trh s ojazdenými elektromobilmi je stále ešte na začiatku. Tomu zodpovedá aj zastúpenie týchto vozidiel na trhu s ojazdenými autami, aktuálne sa pohybujeme okolo pol percenta u elektromobilov a niekde pod jedným percentom u hybridov. Najlacnejšie elektromobily dnes začínajú okolo 10 tisíc eur, bavíme sa napríklad o prvej generácii, dnes cca desaťročného Nissanu Leaf, okolo 15 až 17 tisíc eur potom zoženiete napríklad Škodu Citigo iV alebo VW e-up! Od pol milióna vyššie začína byť výber pestrejší. Nad miliónom sa potom pohybujú zánovné vozidlá, ako Škoda Enyaq, rôzne mercedesy alebo obľúbené Tesly.


Aké sú rozdiely medzi predajom vozidiel so spaľovacím motorom a elektrických áut?
Ojazdený elektromobil je vlastne technicky jednoduchší, než auto so spaľovacím motorom. Kontrola vozidla je vo väčšine bodov totožná, jako kontrola vozidla so spaľovacím motorom, to znamená kontrola podvozkových dielov, brzdového systému, kontrola karosérie, palubných systémov jazdných vlastností, servisnej histórie a právnych náležitostí. Potom pochopiteľne prichádza kontrola batérie,
ktorá je pri elektromobile kľúčová.


Čo môžeme očakávať od batérií v elektromobiloch?
Vzhľadom na to, že batéria je prakticky najdrahšou časťou elekromobilu, tak jej stav je pre ojazdený automobil s elektromobilom úplne zásadný. Pokiaľ uvážime, že jej výmena sa spravidla rovná polovici ceny nového vozidla, potom pri ojazdených autách je to ešte markantnejší rozdiel. Cenu ojazdených áut s elektromobilom teda ovplyvňuje najmä stav batérie. A potom rovnako ako pri ostatných ojazdených autách celkový stav, servisná história atď. V súčasnej dobe sme teda investovali značnú energiu a financie do diagnostického riešenia, ktoré nám umožňuje zistiť stav batérie prakticky pri všetkých elektrických modeloch.


Majú záujemci o kúpu elektromobilu dostatečné množství informácií?
Ľudia, ktorí si idú kúpiť elektromobil, sú vo väčšine prípadov fanúšikovia tejto technológie, takže informácie spravidla majú. Potom je tu skupina zákazníkov, ktorá treba uvažuje o elektromobile, ako o druhom aute do rodiny, pretože vedia, že majú v domčeku za Prahou kde auto nabíjať alebo už majú skúsenosti s hybridom a elektroauto je len ďalším krokom v rámci ich mobility. Potom ich pochopiteľne zaujíma ekonomická výhodnosť, náročnosť na servis a tak ďalej. Pre týchto zákazníkov máme špecialistov, ktorí sú schopní im všetky tieto informácie v dostatočnej miere vysvetliť.

Pozorujete na trhu nejaké razantnejšie zmeny? Môžeme u vás nájsť aj najznámejšie elektromobily značky Tesla?
Nepovedal by som, že tie zmeny sú nečakané. V podstate každý rok sa počet ponúkaných elektromobilov na trhu zdvojnásobí. Ide to ruka v ruke s tým, ako na trhu pribúdajú nové modely s elektromotorom, ktoré sa s určitým časovým odstupom a následne aj dostupnejšou cenou, objavujú na sekundárnom trhu. K tím Teslám – stále sa jedná o veľmi žiadaný tovar. U nás Tesly samozrejme nájdete tiež. Od začiatku roka sme ich predali 14, čo je v podstate viac ako dvojnásobok oproti minulému roku, kedy ich bolo len 6. Ceny ojazdených, troch až štvorročných, dnes začínajú okolo 35 až 38 tisíc eur, čo je pre zákazníkov veľmi zaujímavá alternatíva k novým Teslám.

A čo autá so spalovacími motormi? Ako vidíte ich budúcnosť?
To je veľmi ťažké teraz odhadnúť. Povedal by som, že trend, kedy bude elektromobilov stále pribúdať je úplne zrejmý. Na druhú stranu je tu stále veľká skupina najmä vodičov staršej generácie, dnešných povedzme štyridsiatnikov päťdesiatnikov a starších, ktorí budú chcieť „dojazdiť“ svoje autá so spaľovacím motorom, prípadne si ešte „na poslednú chvíľu“ kúpiť posledné auto s konvenčným motorom, pretože sú na naň jednoducho zvyknutí. Otázkou zostáva, ako sa k tomu postavia legislatívci, a ako budú „znepríjemňovať“ motoristom prevádzku áut na fosílne palivá. Prípadný odhad cien je podľa mňa v tejto chvíli len veštenie z krištáľovej gule.

 

 

ZAKLADAJÚCI PARTNER

    Lesy SR

HLAVNÍ PARTNERI

    Dr. Max

OFICIÁLNI PARTNERI

    Craft

PARTNERI

    Continental
    Sportisimo
    Zatopek
    Česká mincovna
    thule
    Enervit
    DB Schenker
    Fitness
    royalbay
    Uvex
    Bachledka
    Malino Brdo
    Nadácia TV JOJ

MARKETINGOVÝ PARTNER

    Raul

HLAVNÍ MEDIÁLNI PARTNERI

    TV JOJ SPORT

MEDIÁLNI PARTNERI

    tasr
    Behame.sk
    Beh.sk
    running
    Rungo
    trenujeme

Oficialni dodávatelia

    Johnny Servis
    Žaket
    Onlinesystem
    TKF
    Ecofis

HLAVNÍ INŠTITUCIONÁLNI PARTNERI

    bRATISLAVA
    MŽP
    žilinský kraj
    bb kraj
    bratislavský kraj
    PSK
    Košický samosprávny kraj
    Ružomberok

Spolupracujeme

    Čičmany
    salamandra
    Hike the world
    Liptov
    Štiavnica
    Upracme Slovensko
    Bratislava region
    OLO
    Bory mall
    Smartemailing
    Freelo